02/361 61 06
info@bikelife.be
Latest news: We have a large stock of bikes
BikelifeBikelifeBikelifeBikelife
  • HOME
  • BIKES
    • RACEBIKE
    • GRAVELBIKE
    • MOUNTAINBIKE
    • E-BIKE
    • S-PEDELEC
  • WEBSHOP
  • PRE-OWNED
    • STROMER
    • BMC
    • E-BIKE
  • NEWS
  • RIDES
    • #AFTERWORK
  • CONTACT
    • BIKELIFE LOT
    • BIKELIFE NOSSEGEM
    • JOBS

Wetgeving snelle elektrische fietsen

    Home Evenementen Wetgeving snelle elektrische fietsen
    NextPrevious
    Stromer ST2

    Wetgeving snelle elektrische fietsen

    By bikelife | Evenementen, Nieuw, Tips | 0 comment | 21 februari, 2018 | 0

    Voor elektrische fietsen waarvan de ondersteuning niet uitvalt bij 25 km/u, maar bij 45km/u (de zgn. “speed pedelecs” of “snelle elektrische fietsen”), gelden vanaf vanaf 1 oktober 2016 nieuwe en duidelijkere regels.

    De snelle elektrische fietsen staan in het verkeersreglement (“de wegcode”) gecatalogeerd als “bromfiets”. Dit is zo bepaald in de Europese regelgeving. Omdat een snelle elektrische fiets toch meer heeft van een fiets dan een bromfiets, heeft men in België een nieuwe categorie van bromfietsen in het leven geroepen, de “bromfiets klasse P” (voor “speed Pedelec”).

    Welke fietsen zijn door de nieuwe regelgeving betrokken?

    Het gaat hier over fietsen

    • met een maximaal vermogen van 4Kw
    • een ondersteuning tot maximaal 45 km/u
    • en waarbij de motor enkel werkt als je zelf trapt

    Wij noemen deze fietsen “speed pedelecs” of “snelle elektrische fietsen”.

    De gewone elektrische fietsen – waarvan de trapondersteuning stilvalt boven 25km/u – vallen niet onder deze nieuwe regels.

    Wat zijn de nieuwe verplichtingen?

    • Nummerplaat: het is verplicht om de fiets in te schrijven bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV), net als auto’s. De elektrische fietsen zullen dan ook een kleine nummerplaat krijgen van ongeveer 10 op 12 cm. De FOD mobiliteit voorziet een overgangsperiode tot 31 december om zich in regel te stellen.
    • Fietshelm: het dragen van een fietshelm is verplicht. De fietshelm moet zijn goedgekeurd conform EN1078 met bijkomende voorwaarde dat de slapen en het achterhoofd beschermd moeten zijn. Indien aan deze norm is voldaan, wordt dat in de helm aangegeven (CE-markering).
    • Rijbewijs: men moet in het bezit zijn van een geldig rijbewijs (zowel een rijbewijs voor een bromfiets als voor een ander voertuig is geldig).

    Moet men een specifieke verzekering nemen?

    Als je elektrische fiets kan rijden zonder te trappen, is een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid motorvoertuigen verplicht.

    Ook fietsen met garageknop moeten voorlopig een verzekering nemen. De overheid werkt echter aan een aanpassing van de reglementering.

    Voor alle andere fietsers blijft het aangeraden om een familiale verzekering te nemen.

    In de toekomst kan een specifieke verzekering verplicht worden, maar dit is nu nog niet het geval.

    Meer info over de verzekeringsplicht vind je hier.

    Hebben gebruikers van speed pedelecs ook recht op een fietsvergoeding?

    Ja. De Fietsersbond vroeg de overheid om de fietsvergoeding uit te breiden naar speed pedelecs, wat ze intussen deed.  Er mag geen onderscheid gemaakt worden tussen fietsers onderling: iedereen gelijk!
    Let wel: een werkgever is niet verplicht om een fietsvergoeding te geven of kan een lager bedrag geven, tenzij dit in een CAO geregeld is. Deze wetswijziging wil dus niet zeggen dat speed pedelec rijders de fietsvergoeding automatisch krijgen, dat zijn afspraken op ondernemings- of sectorniveau.

    Mogen speed pedelecs op het fietspad rijden?

    De snelle elektrische fietsers kunnen vrij kiezen om op wegen met een maximale toegelaten snelheid van 50 km/u de fietspaden te gebruiken. Ligt de opgelegde snelheid hoger, dan zijn fietspaden in principe verplicht. De wegbeheerder kan via speciale onderborden de plaatselijke situatie wijzigen (zie onder).

    Mogen speed pedelecs op andere plaatsen fietsen?

    Speed pedelecs blijven volgens de wetgeving bromfietsen.

    Iedere wegbeheerder – dwz. het Gewest op gewestwegen, Waterwegen en Zeekanaal voor jaagpaden langs rivieren en kanalen of de gemeente voor alle andere wegen – mag zelf bepalen waar een speed pedelec mag rijden. Iedere situatie wordt aan de hand van verkeersborden duidelijk gemaakt. De meest voorkomende gevallen, zetten wij voor jou op een rij:

    • Wat het beperkt éénrichtingsverkeer (BEV) betreft, kan men via onderborden speed pedelecs toelaten. Hetzelfde geldt voor wegen waar enkel plaatselijk verkeer wordt toegelaten.
    • Voor het gebruik van landelijke wegen die worden aangeduid met het bord F99 kan een pictogram worden toegevoegd dat speed pedelecs toelaat.
    • In fietsstraten zal het voor snelle elektrische fietsers verboden blijven om andere fietsers voorbij te steken.
    • De gemengde voet- en fietspaden, aangeduid met een blauw rond bord met fietsers en voetgangers (D9 en D10 borden), blijven verboden voor speed pedelecs.

    Voor vele andere regels, zoals voor het naast elkaar rijden met twee speed pedelecs blijft de wetgeving voor bromfietsen klasse B van toepassing. De Fietsersbond vraagt nu al een bijkomende aanpassing van een aantal regels, zodat de regels van snelle elektrische fietsers nauwer aansluiten bij die van gewone fietsers.

    Vanaf welke leeftijd mag ik een elektrische of een snelle elektrische fiets gebruiken?

    Voor de gewone elektrische fiets bestaat er geen leeftijdsgrens. Voor de elektrische vrachtfietsen (met een vermogen tussen 250 en 1000 watt waarvan de ondersteuning uitvalt bij 25 km/u) wordt er een leeftijdgrens van 16 jaar expliciet ingevoerd.

    Voor de snelle elektrische fietsen is een rijbewijs nodig, dat men sowieso niet voor 16 jaar kan halen.

    Bron: http://www.fietsersbond.be/speedpedelec

    elektrische fietsen, Fietsersbond, Stromer, Wetgeving

    bikelife

    More posts by bikelife

    Related Posts

    • racefiets ALR01

      Racefiets: BMC ALR01

      By bikelife | 0 comment

      De toegankelijke racefiets De ALR01 is ontworpen voor gevorderde en beginnende fietsers. Fietsers die de wielersport willen ontdekken zonder in te boeten op kwaliteit. De triple butted aluminium frame met carbonnen voorvork biedt een perfecteRead more

    • JOBS ! Versterk ons Team.

      By bikelife | 0 comment

      We zijn niet zomaar een fietsenwinkel, we zijn een community van fietsers die de fietscultuur in onze regio levendig willen houden. En nu hebben we jouw hulp nodig om ons enthousiaste team te versterken inRead more

    • STROMER ST7 Alinghi Red Bull

      By bikelife | 0 comment

      Het Alinghi Red Bull Racing Team is het toonbeeld van snelheid, precisie en uitmuntendheid. Dankzij de ST7 ARBR Limited Edition, kunt u zich voortbewegen met dezelfde top performance als dit legendarische team. De ST7 ARBRRead more

    • Pas Normal Studios België Solitude

      PNS Solitude

      By bikelife | 0 comment

      Bij Bikelife hebben we geweldig nieuws voor jou! We zijn verheugd om de nieuwe collectie van Pas Normal Studios aan te kondigen. Als fietsenwinkel met een passie voor kwaliteit en stijl, willen we jou graagRead more

    • STROMER ST2 Pinion

      STROMER ST2 Pinion

      By bikelife | 0 comment

      Vers uit de fabriek: de Stromer ST2 Launch Edition in Electric Green met Pinion 6-voudige versnelling en Gates carbonriem, individueel en traploos verstelbare stuurpen en gepolijste lasnaden. Deze comfortabele en onderhoudsvriendelijke speed-pedelec (e-bike met trapondersteuningRead more

    Leave a Comment

    Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    NextPrevious

    Recente berichten

    • JOBS ! Versterk ons Team.
    • VERKOPER NOSSEGEM
    • VERKOPER LOT
    • SHOP MANAGER NOSSEGEM
    • FIETSTECHNIEKER LOT

    Recente reacties

    • Guy op Cycling from Belgium to Switzerland with a Stromer ST3
    • Johan Ost op Cycling from Belgium to Switzerland with a Stromer ST3
    • Johan Ost op Cycling from Belgium to Switzerland with a Stromer ST3
    • Johan Ost op Cycling from Belgium to Switzerland with a Stromer ST3
    • Tony op Cycling from Belgium to Switzerland with a Stromer ST3

    Archieven

    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • oktober 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • augustus 2021
    • mei 2021
    • juli 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • februari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juni 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Evenementen
    • Geen categorie
    • jobs
    • Nieuw
    • Solden
    • Tips
    • Uncategorised
    • Uncategorized

    Meta

    • Inloggen
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    BIKELIFE LOT

    Bergensesteenweg 41
    1651 LOT
    +32(0)2/361.61.06
    info@bikelife.be

    MEER INFO

    BIKELIFE NOSSEGEM

    Mechelsesteenweg 448
    1930 NOSSEGEM
    +32 (0)2/253.56.51
    nossegem@bikelife.be

    MEER INFO

    Copyright 2019-2023 Bikelife | All Rights Reserved | Algemene voorwaarden
    • HOME
    • BIKES
      • RACEBIKE
      • GRAVELBIKE
      • MOUNTAINBIKE
      • E-BIKE
      • S-PEDELEC
    • WEBSHOP
    • PRE-OWNED
      • STROMER
      • BMC
      • E-BIKE
    • NEWS
    • RIDES
      • #AFTERWORK
    • CONTACT
      • BIKELIFE LOT
      • BIKELIFE NOSSEGEM
      • JOBS
    Bikelife